Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nové výtvarné směry v digitální fotografii?

8. 10. 2008

Výtvarné směry v současné digitální  fotografii – vznik“ cooltechnismu a hottechnismu.?“

 

 

 

Obrazek

Barevná digifoto upravovaná PC,.JAV

 

Vývoj současné fotografie je ovlivněn technologií digitální fotografie.Může se zdát, že analogová fotografie dosáhla svých vrcholů a dále bude sloužit omezenému okruhu vyspělých fotografů, kteří dávají kvalitě přednost před množstvím, potřebám archivnictví a k specifickým vědeckým účelům. Digitální fotografie během několika málo let velmi zlidověla a neustálý vývoj technických novinek přináší nové možnosti.Dočasný odklon od přímé linie digitální fotografie je hybridní spojení vynikající optiky s možnostmi procesorů jež se projevil vývojem digitálních zrcadlovek.Domnívám se však, že vývoj s pokračujícím zdokonalováním se opět vrátí k čistým digitálním kompaktům, kde i optická část se zbaví klasické optiky, a tyto přístroje  v budoucnu překonají i dnes nejšpičkovější  hybridní přístroje.

 

 

Nová technika přináší i nový výtvarný směr?

 

 

Co je zajímavé s širokým užitím digitální fotografie vzniká též snad úplně nový výtvarný směr zcela odlišný od dosavadních výtvarných směrů, které měly odraz i ve fotografické tvorbě.

 

 

 

Obrazek

Digibarevný autoportrét upravený PC,JAV

 

Harmonie profesionální tvorby.

 

Profesionální fotografové,kteří pracují se špičkovými přístroji, vzhledem k dokonalosti používaných fotoaparátů nikdy nepociťovali potřebu zdůrazňovat její technické přednosti. To bylo samozřejmostí a tak se mohli soustředit na model a objekt fotografování.

 

Hledající a nalézající amatéři.

 

 

Naproti tomu amatéři, kteří nově objevují možnosti digitální fotografie si našli dva hlavní cíle. Jedním je dosáhnout dokonalosti posledních nejlepších modelů analogových fotoaparátů a pak využít technologické možnosti  digitálních fotoaparátů měnit, většinou zlepšovat snímanou skutečnost.

 

 

Obrazek

Digifoto levným kompaktem,JAV

 

Technologie lepšího světa

 

To se projevuje především při zdůrazňování ostrosti snímaného objektu a zvýraznění barev nebo jejich změnou. Objekt pak vypadá na takové fotografii jako daleko lepší,ostřejší a barevnější než byla skutečnost. Nikde v přírodě nenaleznete tak ostré hrany listů,peří,vody i kamení jako na těchto fotografiích. Málokde naleznete tak krásnou modř na obloze i na hladině jako na právě těchto snímcích. Nikde není tak výrazný rozdíl mezi hloubkou ostrosti a pozadím ve prospěch vybraného motivu. Stejně tak práce s přísně zacíleným světelným zdrojem zvýrazňuje vybraný objekt v neskutečné kráse, kterou však nikdo a nikdy v přírodě neviděl.

 

 

Obrazek

Fotografika,sken herbářových listů,úprava PC

 

Proč takové snímky vznikají? Jednak jsou jistě zajímavé právě zcela jiné než je příroda. Výrobci dobře znají tento zájem svých zákazníků a tak už od padesátých let jsou nejžádanější japonské objektivy s vynikající kresbou, odstraňováním ohybů světla na hranách předmětů filtrací mnohovrstevnými antireflexními vrstvami na všech plochách jednotlivých členů optiky. U levnějších objektivů se dosahovalo podobných efektů použití různých filtrů. Právě japonská optika byla známá těmito trendy i u analogových fotoaparátů.Digitální technika mohla ještě tento trend zvýšit možnostmi použité počítačové techniky přímo ve fotoaparátu i při dalším zpracování v programech PC.

 

 

 

Obrazek

Abstraktní digifoto barevné, JAV

 

Dokonalá technika a v rukou dobrého fotografa mění svět!

 

V rukou řady především amatérských fotografů(a často i velmi zkušených) to vedlo až k vytvoření nové výtvarné výpovědi o snímaném objektu. Dovolím si dokonce pojmenovat tento již velmi rozšířený výtvarný směr ve fotografii jako fotografický „COOLTECHNISMUS“ tj. směr, který plně využívá nevyšší možné technické dokonalosti fotografické i zpracovatelské techniky a vytváří nový „lepší a dokonalejší i barvitější svět“.Podle mého je pro uplatnění se v tomto novém výtvarném proudu pracovat opravdu s nejnovější a nejdokonalejší fotografickou technikou a plně jejích předností využívat.Zásadou je, že snímaný objet k „dokonalosti“ převádí pouze dobrá technika v rukou člověk, který dobře tuto techniku ovládá.

Obrazek

Digifotokvětu, JAV

nebo v lepší ukázce viz:

http://www.photoextract.com/cs/foto/116635.html

http://www.photoextract.com/cs/foto/63328.html

 

 I průměrná  nová technika v rukou  nadšenců mění svět!

 

 

Naproti tomu je však možnost využívat možností digitální techniky i pomocí variací působenými samotným fotografem, který nalezl nekonečné možnosti vědomého ovlivnění skutečnosti, obrazu, tvaru, barev.Někdy ho k tomu vede i sama nedokonalost výsledků spotřebních průměrných fotopřístrojů pro širokou veřejnost.  Vznikají tak experimentální fotografie nejrůznějšího charakteru. Může jít o napodobování některých výtvarných směrů z minulosti i zcela nové nápady a variace jak dosáhnout neznámých forem a vjemů. Zde bych nazval tento směr hraní si s novou technikou jako  fotografický „HOTTECHNISMUS“. Oba směry jsou patrně nejvíce vázány na rychle se vyvíjející digitální fotografické a jiné visuální zobrazování světa.

 

Obrazek

Stylová úprava barevné digifotografie "IMPRESE"

Foto JAV,dole též, upraveno na PC

Obrazek

Stylově upravená barevná digifoto JAV

 

 

 

Jiří Antonín Votýpka,Praha

8.října 2008

 V roce 2013 udělila Britská královská společnost pro portrétní malířství hlavní cenu českému malíři mistru Mikulkovi za vlastní autoportrét v nadživotní velikosti téměř identický na 10o % s fotografií. Moc jsem se podivil a dovolil jsem si napsat ke článku komentář:

Jiří Antonín Votýpka
 
Jsem v rozpacích.
Neviděl jsem ostatní díla mistra Mikulky, neviděl jsem jeho práce ze studií a nezmám jeho umělecký vývoj.Kdysi jsem diskutoval s fotografy a ti se na mě hodně zlobili když jsem jim chtěl vysvětlit že fotografie už není velmi často uměním. Nyní jsem na rozpacích co mám říci mistrovi Mikulkovi. Asi tak pro všechny: Je velmi špatné když fotografie se chce zdát být obrazem a obraz fotografií.Nejvíce jsem však na rozpacích pro rozhodnutí Královské britské společnosti pro portrétní malbu. To opravdu žasnu. A pozor ještě na jednu skutečnost.PC technika, respektive grafika dosáhla takové schopnosti, že dle fotografie, nebo každého skenu "namaluje" obraz jakoukoliv malířskou technikou jednoduše a hned.Dnes stovky čínských "umělců" "malují" na objednávku obrazy čehokoliv ve 100 % kvalitě - k nerozeznání od malířského nebo spíše fotografického díla.Za pár dolarů a pár dnů máte "dílo" doma.Ale to už ze mne mluví nedůvěřivý stařík malíř "OLD Way (Waaj),